Nie dajmy się zwieść. Słów kilka o „Narzędziach skutecznego myślenia”

Prawda jest smutna: dobrych, wartościowych książek o tematyce UX na polskim rynku nie ma zbyt wiele. Jeśli chcemy tą drogą poszerzać horyzonty, pozostaje nam de facto import i lektura zagranicznych tytułów. Można także zrobić coś mniej oczywistego: poszukać wiedzy i inspiracji tam, gdzie o user experience nie mówi się wprost.

Książka Richarda E. Nisbetta ma dość niepokojący tytuł, sugerujący, że mamy do czynienia z lekturą z gatunku „recepta na wszystko”. Ale nie dajcie się zwieść. Mindware. Narzędzia skutecznego myślenia to nie żadne coachingowe bzdety, lecz doskonały przewodnik z pogranicza statystyki, filozofii i psychologii, który pomoże nam weryfikować własne, obarczone błędami poznawczymi przekonania.

Nie ma tu żadnych złotych myśli, uniwersalnych porad i socjotechnicznych chwytów. Jest za to twarda rzetelna wiedza, masa przypisów do naukowych źródeł i naprawdę duże pole do autorefleksji i samokrytyki. Nawet jeśli uważamy się z bardzo wykształconych badaczy czy świadomych projektantów, nic nie szkodzi zmierzyć się z lekturą, która oprócz konkretnych narzędzi oferuje wiele ciekawostek i nieoczywistych przykładów, doskonale pokazujących że „nie wszystko jest tak, jak nam się wydaje”.

Nie będę szczegółowo rozpisywał się o gęstej zawartości książki. Ograniczę się do wypunktowania kilkunastu wartościowych z punktu widzenia UX zagadnień, które między innymi znajdziemy w „Narzędziach”:

  • W jaki sposób konstruujemy sądy o innych ludziach?
  • Jakimi regułami rządzi się nasze myślenie o sobie?
  • Czym jest błąd atrybucji i jak go unikać?
  • Jaka jest rola podświadomości w procesach myślowych?
  • Jak konstruować macierze opłacalności?
  • Jakie są zalety i wady heurystyk myślowych?
  • Jakie są naukowe podstawy testów A/B?
  • Czym jest „brzytwa Ockhama”?
  • Jak kodować jakościowe dane i stawiać prawidłowe hipotezy?
  • Jaka jest różnica między analizą regresji wielokrotnej a eksperymentem?
  • Jak naukowo badać związki przyczynowe i wystrzegać się błędu iluzorycznej korelacji?
  • Jakie są różnice między „wchodem” a „zachodem”? Jaki wpływ na myślenie ma kultura, z której się wywodzimy?

Czytając „Narzędzia” poszerzamy swoją wiedzę z psychologii, socjologii, metodologii badań statystycznych i logiki, ale co bardziej wartościowe: możemy pozbyć się wielu szkodliwych kalek myślowych, które sprowadzają nas na manowce. Nie waham się powiedzieć: dla osób badających i projektujących ludzkie doświadczenia to lektura obowiązkowa.

Jestem projektantem stron www i fascynatem tematyki User Experience. W swojej pracy inspiruję się dziedzinami takimi jak antropologia, filozofia, psychologia, semiologia. Przy tym życiową praktykę i mierzalną użyteczność zawsze przedkładam nad książkową teorię. Największą inspiracją jest dla mnie obserwacja ludzkich zachowań w procesie interakcji z produktami cyfrowymi.

Site Footer

Sliding Sidebar

Facebook