Kim jesteś Product Managerze?

W kraju nad Wisłą Product Manager to wciąż relatywnie nowe stanowisko, o którym “coś tam” już wiemy ale zwykle to tylko mgliste wyobrażenia. Często mylony z Project Managerem, Product Manager nieustannie potrzebuje ambasadorów – ludzi, którzy rozumieją jak ważną rolę odgrywają takie osoby w organizacjach. Dziś przyjrzymy się istocie pracy Product Managera.

Więcej niż etat

Praca jako Product Manager niejedno ma oblicze. Mówią, że to więcej niż etat bo tak naprawdę koordynujesz i wcielasz się w role członków różnorodnych zespołów  – m.in. w obszarze IT, R&D, marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta. Dzieje się tak, ponieważ PM, aby dowieźć wartościowy produkt, w pełni odzwierciedlający wizję organizacji, nie ma innego wyjścia poza umiejętnym operowaniem na pograniczu biznesu, technologii oraz szeroko rozumianego user experience.

pm-uxblog-01 (2)
Ryc.1 Rola Product Managera

 

3 fundamenty

Czym więc powinna kierować się osoba pełniąca tą funkcję? Jakie cele powinny jej przyświecać? Z mojej perspektywy celem strategicznym Product Managera  jest dążenie do budowania oraz rozwijania produktu, który:

  • realizuje misję i wizję określoną przez organizację (za którą zwykle stoi CEO lub zarząd)
  • realizuje postawione przed zespołem cele biznesowe związane z optymalizacją kluczowych wskaźników sukcesu dając organizacji impuls do wzrostu i rozwoju
  • pokochają użytkownicy, znajdując w nich wartość związaną z rozwiązywaniem ich codziennych problemów oraz wewnętrznym poczuciem, że produkt czy usługa jest dla nich “czymś więcej” (np. pozytywnym doświadczeniem, manifestacją stylu życia, przyjacielem, ekspertem czy niespodziewanym odkryciem)

 

Mission possible?

Z mojej perspektywy praca jako Product Manager to swoista misja. Możemy się do niej uczyć, przygotowywać, a także odpowiednio nastawiać ale przede wszystkim musimy ją rozumieć i w nią wierzyć.

Z jednej strony mocny focus na usera, z drugiej strony współpraca i wsparcie kluczowych działów w firmie. Do tego ciągła praca z własnym zespołem nad rozwojem produktu. Jest co robić!  Pamiętajmy jednak, że istotą twojej pracy nie jest koordynacja i udzielanie informacji a umiejętne łączenie wszystkich elementów tej układanki i dowożenie konkretnej wartości w postaci świetnego produktu, który spełnia założone cele biznesowe a także zachwyca twoich użytkowników.

 

Chcesz wiedzieć więcej?

Obejrzyj prezentacje:

Przeczytaj:

5 mitów o roli Produkt Managera (ProductVison.pl) 

UX definiton by fatUX

What exactly is Product Manager? (mindtheproduct.com) 

A Product Manager’s job (medium.com)

 

W kolejnych spotkaniach na blogu zagłębimy się w świat Product Managera. Odkryjemy skuteczne techniki i narzędzia, opowiemy o codziennych wyzwaniach, a także postaramy się odpowiedzieć na pytania, które każdego dnia zadają sobie najlepsi PMowie na całym świecie.

Zaglądajcie – będzie się działo.

Jestem product managerem z szerokim zapleczem biznesowym, marketingowym i badawczym. Design thinking i lean stanowią dla mnie fundamenty rozwoju i analizy. Całą swoją pracę staram się napędzać naturalną ciekawością oraz poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie ostateczne - jak tworzyć i rozwijać produkty, które pozwalają budować wielkie biznesy i mają moc zmieniania życia na lepsze.

  • Hej Michał, fajny wpis. Bardzo ciekawie o roli product managera ostatnio opowiadała Marcin Zaremba na MindTheProduct Warsaw. Pod koniec zeszłego roku robiliśmy też w Trójmieście ProductMeetup, na którym lokali product managerowie wypracowywali persony product managerów. Poniżej efekty pracy, też fajnie rzucają światło na to kim jest product manager.

    • Dzięki Tomek! Byłem na tym spotkaniu, kiedy tworzyliśmy persony pm-ów – bardzo ciekawe doświadczenie :) Marcina będę zdecydowanie „śledził”.

Site Footer

Sliding Sidebar

Facebook