„Badania jako podstawa projektowania User Experience” – z perspektywy projektanta

Przyznam się bez bicia, że dość długi zbierałem się do tytułowej książki. Po prostu tematyka badań User Experience nie jest mi tak bliska, jak aspekty stricte projektowe. Z tego względu nie jestem w stanie ocenić, na ile jest to wartościowa pozycja dla zawodowych badaczy użyteczności, ale z całą pewnością powinni zajrzeć do niej projektanci UX o szerokich horyzontach.

Na początku wyjaśnię, czym według mnie ta książka nie jest:

  • Nie jest klasycznym poradnikiem, który podpowie jak przeprowadzić konkretne badanie krok po kroku. Tytuł ten nie jest przeznaczony dla kompletnych laików. Ci ostatni powinni raczej sięgnąć po klasyka gatunku „Przetestuj ją sam!” Stevena Kruga.
  • „Badania…” nie jest również przeglądem stanowisk badawczych ani polemiką z innymi stanowiskami w ramach tej tematyki. Szukacie ciężkiej akademickiej pozycji? Zawiedziecie się.
  • Nie stanowi ona również autorskiego pomysłu w obrębie badań UX. Treść zawarta w „Badaniach…” nie jest nowatorska, lecz z całą pewnością obiektywna i sumiennie przedstawiona.

Czym zatem są „Badania…” i komu można z czystym sumieniem ją polecić?

Jest to przede wszystkim rzetelny przewodnik po tematyce i metodologii badań User Experience. Jedyne na rynku polskim swoiste kompendium wiedzy zredagowane w podobnym stylu jak „Projektowanie witryn internetowych User eXperience”. Idealna pozycja, aby z jednej strony dowiedzieć się czegokolwiek o badaniach UX, uzupełnić braki w wiedzy lub po prostu tę wiedzę uporządkować. W tym sensie książka może być przydatna dla ludzi z branży, ale chyba tylko jako materiał pomocniczy a nie jako pozycja „otwierają oczy”. Ja dowiedziałem się z niej sporo i na pewno poleciłbym ją osobom, które [1] chcą pogłębić swoją świadomość projektową i pragną rozwinąć kompetencje badawcze, lub [2] mają pewne doświadczenie z badaniami np. na gruncie marketingu, psychologii czy socjologii i chcieli by wejść w tematykę UX. Dla takich osób „Badania…” mogą okazać się znakomitym wprowadzeniem w temat i okazją do złapania przysłowiowego bakcyla. Mimo, że wiedza zawarta w publikacji ma raczej charakter ogólny, to bogata bibliografia umożliwia wytrwałym drążenie tematu.

Za duży plus książki uważam jej silny wymiar praktyczny. „Badania” pełne są konkretnych przykładów zastosowania metod badawczych. Autorkom wypada pogratulować zebrania i obrobienia ogromnego materiału ilustrującego problemy i zadania badaczy użyteczności. Szkoda, że do książki nie dołączono (w postaci np. płyty CD lub klucza web) gotowych materiałów przydatnych w pracy początkującego badacza (gotowe wzory kwestionariuszy, ankiet, przykładowe scenariusze testów użyteczności etc.).

„Badania jako podstawa projektowania User Experience” to pozycja godna polecenia chyba wszystkim osobom interesującym się szeroką tematyką projektowania zorientowanego na użytkowniku, a przede wszystkim tym ux designerom, którzy w swojej pracy zawodowej łączą kompetencje badawcze i projektowe. Traktując temat dychotomicznie, zarówno badacze jak i projektanci skorzystają z niej inaczej. Dla tych pierwszych będzie to pozycja z rodzaju „must have” , dla drugich rozwijająca lektura, która pomoże zrozumieć złożony proces przygotowania i optymalizacji interaktywnych produktów.

PWN_badania

Badania jako podstawa projektowania User Experience
Warszawa, 2015
Iga Mościchowska, Barbara Rogoś-Turek
Wydawnictwo Naukowe PWN

Jestem projektantem stron www i fascynatem tematyki User Experience. W swojej pracy inspiruję się dziedzinami takimi jak antropologia, filozofia, psychologia, semiologia. Przy tym życiową praktykę i mierzalną użyteczność zawsze przedkładam nad książkową teorię. Największą inspiracją jest dla mnie obserwacja ludzkich zachowań w procesie interakcji z produktami cyfrowymi.

Site Footer

Sliding Sidebar

Facebook